کتاب شبکه

کتابی برای دنیای مجازی

کتاب شبکه

کتابی برای دنیای مجازی

کتاب شبکه

با ظهور و بروز اینترنت و گِره خوردن زندگی‌ها به زلفش کم کم بخشی از دنیای ما منتقل شد به این شبکه مجازی، « کتاب شبکه» شرحی است بر این نیمه مجازی کمتر دیده شده. باشد که اثری از من بر دیوارهای اینترنت به یادگار بماند.

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

چرا باید بترسیم؟!

يكشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۴:۳۶ ب.ظ

Ex Machinaچند وقت پیش بود که دیدم بعضی از دوستان در مورد فیلم «Ex Machina» بحث می‌کنند. بخاطر موضوع فیلم که مربوط به علم روباتیک و هوش مصنوعی می‌شود علاقه‌مند شدم که این فیلم را ببینم و بالاخره چند هفته پیش توانستم با هر زحمتی که بود قریب به ۲ ساعت بنشینم جلوی مانیتور و این فیلم را ببینم.

خلاصه داستان

داستان فیلم از این قرار است که یک برنامه نویس جوان بعد از موفقیت در یک مسابقه به ویلای کوهستانی یک دانشمند برای تعطیلاتی یک هفته‌ای دعوت می‌شود.

در آنجا متوجه می‌شود که قصد دارند از او برای آزمایش یک روبات با هوش مصنوعی بالا استفاده کنند. بین برنامه نویس جوان و روبات یک رابطه عاطفی شکل می‌گیرد و در نهایت روبات بعد از کشتن دانشمند (خالق خودش) و زندانی کردن برنامه‌نویس جوان از ویلا فرار می‌کند.

باید از هوش مصنوعی ترسید

این اولین فیلم هشدار دهنده راجع به هوش مصنوعی نیست و آخرینش هم نخواهد بود. فیلم‌های هالیوودی زیادی تلاش کردن تا به مردم این تصویر را القاء کنند که هوش مصنوعی برای تمدن بشری خطرناک است و تلاش در زمینه هوش مصنوعی به معنای تلاش برای انقراض انسان‌هاست. از جمله مشهورترین این آثار می‌توان به مجموعه فیلم‌های ترمیناتور اشاره کرد. برخی از فیلم‌ها حتی پا را فراتر از این گذاشته‌ و می‌گویند هر نوع گونه هوشمندی برای انسان خطرناک است. برای نمونه می‌توانم به فیلم سیاره میمون‌ها اشاره کنم.

اما ماجرا زمانی تامل برانگیز می‌شود که می‌بینیم دانشمندان مشهوری مثل ایلان ماسک و استیون هاوکینگ راجع به هوش مصنوعی به ما هشدار می‌دهند. واقعا هوش مصنوعی تا این حد برای بشریت خطرناک است؟!

من که فکر نمی‌کنم اگر زمانی بشر قادر به ساخت روبات‌های با هوش مصنوعی بالا شود این روبات‌ها بر علیه خالقانشان شورش کنند و آن‌ها را بفرستدند به موزه‌های حیات‌وحش کنار سایر گونه‌های منقرض شده؛ هوش مصنوعی مگر غیر کدها و توابع پیچده‌ای است که بشر نوشته، حالا فرض بر این که این هوش مصنوعی بخواهد خالقش را نابود کند، یعنی کسی نمی‌تواند برنامه‌ای را که خودش نوشته پاک کند؟!

از هر نظر که نگاه می‌کنم این ترس از هوش مصنوعی چیز مسخره‌ای است.


پی‌نوشت: یادداشت بالا تماما نظر شخصی من است و هیچ اعتبار علمی‌ای ندارد، اگر قصد جاج کردن من را دارید به این نکته توجه کنید.